SEO-teksten Hub: alles wat je altijd al wilde weten over SEO-teksten! post thumbnail

Alles wat je altijd al wilde weten over SEO-teksten vind je op deze pagina

Het mooie aan schrijven voor SEO is dat het 2 aan elkaar verwante maar tegelijk erg verschillende online marketing technieken samenbrengt, namelijk schrijven voor mensen en schrijven voor zoekmachines

SEO-tekst.be

INHOUD VAN DE SEO-TEKSTEN HUB

1. Waarom SEO-teksten laten schrijven: voordelen

2. Wat kost het om SEO-teksten te laten schrijven

3. Wat is een SEO-copywriter?

4. Wat doet de SEO-copywriter precies?

5. Hoe vind je een goede SEO-copywriter

6. Wat zijn SEO-teksten: betekenis / definitie

7. Zelf SEO-teksten schrijven: hoe doe je dat

VIDEO:
Ranken op pagina 1 in Google met goed geoptimaliseerde SEO-teksten? Een eigen voorbeeld van een van onze klanten:

ONTDEK HIER ONZE SEO-TEKSTEN FAQ

SEO-teksten zijn webteksten die door een SEO-copywriter geschreven worden rond zoekwoorden (keywords) die gebruikers van zoekmachines (zoals Google) intypen of inspreken, met als doel te verschijnen in de lijst met zoekresultaten (SERP) om op die manier clicks en bezoekers te genereren naar een website of webshop

SEO-tekst.be

1. Waarom SEO-teksten laten schrijven door een SEO-tekstschrijver? Voordelen

Teksten die hoger ranken in Google, krijgen meer clicks (hogere CTR) en bezoekers. Een ervaren SEO-copywriter kent de regels van Google en weet hoe hij een tekst moet maken die kan ranken in zoekmachines op vooraf bepaalde zoekwoorden. Bovendien schrijft een ervaren copywriter ook teksten die je lezers aanspreken en overtuigen.

waarom seo-teksten laten schrijven voordelen

Webteksten die geschreven zijn door een ervaren SEO-tekstschrijver, zullen altijd beter scoren in Google dan teksten die niet correct SEO-geoptimaliseerd zijn voor online vindbaarheid.

En dat is al even belangrijk: want als bezoekers op je website komen en meteen weer wegklikken omdat je tekst (pagina) hen niet overtuigt of niet biedt wat ze zoeken, dan heeft dat een erg negatieve invloed op de positie in de zoekmachines.

SEO-teksten zijn cruciaal om te kunnen ranken in Google.

Je webcontent moet immers goed geschreven zijn én zichtbaar zijn online, anders word je niet gevonden en krijg je geen clicks naar je website.

SEO-copywriting helpt bijvoorbeeld enorm bij het opzetten van een succesvol bedrijf, omdat je op die manier online klanten kan werven.

Elke online marketeer die voor een bedrijf werkt of voor een klant schrijft, zou dus tenminste de basisbeginselen van SEO en copywriting moeten kennen en toepassen.

Wil je echter meer dan enkel de basisbeginselen voor betere rankings in je teksten?

Doe dan beroep op een professionele SEO-copywriter.

Een professionele copywriter kan teksten schrijven die de lezer overtuigen om een gewenste actie uit te voeren (zoals iets kopen, ergens klikken, een artikel delen, …).

Bovendien weet hij (of zij) SEO-kywords op een correcte manier in zijn teksten te verwerken, zodat ze kunnen ranken in Google (of andere zoekmachines).

Wie het verschil wil maken op vlak van SEO-copywriting moet dan ook echt het verschil maken, met content die de kwaliteit van de concurrenten overstijgt

SEO-tekst.be

2. SEO-teksten laten schrijven: wat kost dat? 

Gemiddeld kost het schrijven van een nieuwe webpagina een freelance SEO copywriter zo’n 1 tot 1,5 uur. Je kan dan een tekst verwachten van rond de 500 woorden. Bij een goedkopere tekstschrijver kost het schrijven van een webpagina van 500 woorden tussen de 50 en 75 euro. Bij een meer gevorderde en voltijdse SEO-copywriter die echt gespecialiseerd is in het schrijven van SEO-teksten, kost het schrijven van een webpagina van om en bij de 500 woorden tussen de 150 en 225 euro.

seo-teksten laten schrijven kost, tarief

SEO-teksten laten schrijven: wat is inbegrepen?

* Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek (keyword research)
* Duidelijke zoekwoorden strategie
* Topic research
* Content outline
* Schrijven eerste versie website tekst (copy dump)
* Finale website tekst
* SEO-optimaliseren website tekst
* Metatags
* Structured data voor de desbetreffende tekst

Goede SEO-copywriting? Dat is eerst en vooral geweldige content schrijven voor je lezers en daarna optimaliseren, optimaliseren en blijven optimaliseren voor SEO

SEO-tekst.be

3. Wat is een SEO-copywriter of SEO-tekstschrijver?

Een SEO-copywriter (of ook SEO-tekstschrijver) is een specialist in copywriting, SEO (zoekmachine-optimalisatie) en keyword research. De SEO-tekstschrijver schrijft SEO-webteksten rond keywords (zoektermen) waarmee hij of zij websites van bedrijven of particulieren doet ranken in Google op de zoekopdrachten die hun doelpubliek ingeven. Zo krijgen ze meer gericht webverkeer naar hun website.

hoe SEO-copywriter worden | SEO-tekst.be

De SEO-copywriter is een belangrijke schakel binnen de online marketing:

Hij of zij verbetert je SEO en levert tegelijkertijd slimme webteksten (webcontent).

Copywriter én SEO-specialist

Een SEO-tekstschrijver is tevens een echte SEO-specialist: hij schrijft niet alleen nieuwe en originele content, hij richt zich ook op analyseren, beoordelen en uitvoeren van wijzigingen in bestaande inhoud en de website-structuur.

Ook het begrip ‘copywriter’ is van groot belang: Copywriting is immers het schrijven van teksten die de lezer aanzetten tot een bepaalde gewenste actie (zoals iets kopen, een formulier invullen, klikken op een link of contact opnemen met de aanbieder ). Een goede SEO-copywriter is dus niet alleen een SEO-specialist, hij is ook specialist in het schrijven van overtuigende teksten (webcopy). Als de SEO-tekstschrijver zijn of haar werk goed doet, draagt hij meteen ook bij aan de bekendheid van je merk, je imago, je producten of diensten.

4. Wat doet de SEO-copywriter?

De SEO-tekstschrijver schrijft SEO-webteksten rond keywords (zoektermen) waarmee hij of zij websites van bedrijven of particulieren doet ranken in Google op de zoekopdrachten die hun doelpubliek ingeven. Zo krijgen ze meer getarget webverkeer naar hun website. De SEO-copywriter is een belangrijks schakel binnen de online marketing: Hij of zij verbetert je SEO en levert tegelijkertijd slimme webteksten (webcontent).

Ik ben copywriter: moet ik SEO-teksten leren schrijven?

SEO-copywriting is een dienst die steeds meer mensen zullen nodig hebben, omdat steeds meer zich online afspeelt.

Als copywriter is het dus een (heel) goed idee om je te verdiepen in schrijven voor online vindbaarheid.

Meer en meer aanvragen hebben immers te maken met schrijven voor SEO, daarom is SEO-copywriting een enorme meerwaarde als copywriter.

Kennis van SEO-schrijven helpt je betere webpagina’s, blogs en campagnes voor je klanten te schrijven.

Iedereen die zich bezighoudt met online marketing zou tenminste de basisbeginselen van SEO-copywriting moeten kennen. Dat helpt enorm bij het opzetten van een succesvol (online) bedrijf.

Je kan het dan gebruiken om eigen SEO-teksten te schrijven, om potentiële klanten naar je eigen website te doen klikken vanuit zoekmachines.

Is het niet genoeg om gewoon goeie artikels te schrijven zonder speciale SEO-optimalisatie?

Dat is zeker een goede basis. Maar omdat je jouw artikel, blog of webpagina ook in de rankings van zoekmachines zoals Google en Bing wil krijgen, moet je wel rekening houden met een heel aantal zaken.

Gelukkig gaan ook zoekmachines steeds meer als mensen naar artikelen kijken. Daarom wordt ook sterke copywriting steeds belangrijker.

5. Hoe vind je een goede SEO-copywriter om SEO-teksten te laten schrijven?

Een goede SEO-tekstschrijver heeft meestal heel wat jaren praktijkervaring op de teller staan en heeft vaak ook al voor heel wat klanten gewerkt. Kijk dus zijn of haar referenties er even op na. Die staan er immers niet zomaar.

een goede SEO-copywriter is specialist in copywriting en zoekmachine-optimalisatie

Een lijst met namen van bekende, belangrijke of grote bedrijven wil vaak zeggen dat de SEO-copywriter te vertrouwen is.

Neem eventueel contact op met de referenties en vraag hoe de samenwerking geweest is.

Neem contact op met de SEO-tekstschrijver en vraag wat hij of zij voor jou kan betekenen.

Geef je prospect de tijd om na te denken over je aanvraag en al wat voorafgaand research uit te voeren. Enkel zo kan de copywriter een idee krijgen van of je aanvraag wel degelijk te realiseren is, wat de kost zoal zou zijn, hoelang het zou duren voor er resultaat is en welk resultaat dat zou zijn (let wel: SEO-resultaten zijn eigenlijk nooit te voorspellen, maar een ervaren SEO-copywriter kan wel een realistische inschatting maken).

Heel belangrijk:

Een ervaren SEO-tekstschrijver zal je nooit op voorhand de hemel beloven.

Het ranking-algoritme van Google is immers grotendeels geheim en verandert ook geregeld.

Concreet wil dat zeggen dat ook rankingfactoren geregeld wijzigen, waardoor technieken die vandaag werken dat morgen misschien niet meer doen, en omgekeerd.

Wel zijn er intussen heel wat technieken die bewezen zijn dat ze werken (zoals het gebruik van slimme keywords, semantic search, metagegevens, structured data, …).

Hoe meer SEO-content technieken een SEO-copywriter beheerst, hoe meer kans op een goede ranking en hoe minder kans op een Google-penalty door overoptimalisering.

SEO-content is King!

Hét allerbelangrijkst wat betreft search engine optimization is content. Google hecht steeds meer belang aan content. Een juist keyword onderzoek is en blijft daarom cruciaal. Uiteraard moet je ook oppassen voor keyword stuffing (overdrijf niet met het aantal keywords, dit zal een averechts effect hebben op je pagerank).

Waar vroeger de focus meer lag op techniek en linkbuilding, moet die in de wereld van vandaag meer liggen op content (SEO-copywriting).

6. Wat zijn SEO-teksten: definitie / betekenis

SEO-teksten (of SEO-webteksten) zijn teksten die door een SEO-copywriter op zo’n bepaalde manier geschreven en geoptimaliseerd zijn dat ze makkelijker, sneller en beter gevonden kunnen worden in zoekmachines zoals Google. Deze teksten worden geschreven rond een of meerdere trefwoorden (keywords, zoekwoorden).

seo-tekst.be | specialist in teksten voor google

Het is dus steeds de bedoeling dat wanneer iemand zo’n keyword googelt, hij of zij op de webtekst of webpagina terechtkomt die rond dit trefwoord geoptimaliseerd is.

Om goed vindbaar te zijn in de Google-zoekresultaten, heb je dus eigenlijk best SEOteksten nodig, teksten die volledig geoptimaliseerd zijn voor vindbaarheid in zoekmachines (volgens de regels van het huis). Met deze teksten kan je dus hoog in Google verschijnen op de zoekwoorden die voor jou van belang zijn en waarop je gevonden wil worden met je website of webshop.

Op die manier kan je clicks en bezoekers naar je website of webshop genereren. SEO-teksten worden dus volledig volgens de regels van zoekmachines geschreven. Zoekwoorden (of keywords) vormen het hart van SEO.

Echt goede SEO-webteksten zijn tweeledig:

Ze focussen niet alleen op goede vindbaarheid van je website in zoekmachines. Ze zijn ook commercieel aantrekkelijk en weten je lezers te overtuigen tot een bepaalde actie (lezen, klikken, delen, kopen, …).

Een goede SEO-schrijver is dus vooral een goede schrijver die weet hoe je keywords best verwerkt in webteksten.

7. Hoe zelf SEO-teksten schrijven: een handleiding

Een SEO-tekst is geschreven rond een bepaald hoofd zoekwoord (keyword) of een bepaalde zoekvraag en meerdere secundaire zoekwoorden. Door een combinatie van verschillende soorten zoekwoorden, metatags en sterke copywriting kan een webpagina of website gevonden worden op overeenkomstige zoekopdrachten in zoekrobots zoals Google, Bing en vele andere.

hoe SEO-teksten schrijven

Welke verschillende soorten zoekwoorden (keywords) zijn er?

Short-tail-keywords: 1 zoekwoord

Middle-tail-keywords: 2 à 3 zoekwoorden

Long-tail-keywords: 3+ zoekwoorden of zoekvraag

LSI-keywords: semantisch gerelateerde zoekwoorden

Wat zijn metatags en wat is het belang ervan voor SEO-schrijven?

Wat zijn SEO metatags:

Een webpagina heeft een meta-titel en meta-beschrijving. Dit zijn voorbeelden van metatags van een webpagina.

Er zijn er nog veel meer.

Maar voor SEO zijn vooral de metabeschrijving en de metatitel de belangrijkste metatags.

Metatitel betekenis

In de metatitel zet je het belangrijkste zoekwoord vooraan.

Hiermee geef je aan Google duidelijk weer waar de pagina over gaat.

De metatitel (of ook SEO-titel) is van groot belang voor de ranking van een pagina en wordt ook weergegeven in de Google-zoekresultaten lijst of ook search engine results page (SERP).

Metabeschrijving betekenis

Ook de metabeschrijving, omschrijving of description vind je terug in de SERP.

Surfers kunnen deze metabeschrijving lezen.

Hoewel je hierin ook best het hoofdzoekwoord verwerkt, kijkt Google niet naar de metadescription voor ranking.

Door van de metadescription een aantrekkelijke zin te maken, kan je deze gebruiken om zoveel mogelijk bezoekers te laten doorklikken naar je website.

De metabeschrijving speelt dus een key rol in de Clickthrough Rate (CTR) van je SEO-marketing.

Zijn de meta-keywords belangrijk voor ranking?

Meta-keywords spelen geen enkele invloed op de ranking van een webpagina.

De Google spiders slaan deze meta-keywords over.

Vroeger werden er honderden keywords in deze meta-keywords tag ‘gepropt’, met de bedoeling de pagina te laten ranken op honderden keywords tegelijk.

Dit wordt ook wel black hat SEO genoemd.

Hieronder vallen alle SEO-technieken die indruisen tegen de 200 ranking factors van Google.

Goed schrijven voor SEO is niet alleen schrijven voor de zoekmachines

Echt goede SEO-webteksten zijn tweeledig:

Ze focussen niet alleen op goede vindbaarheid van je website in zoekmachines. Ze zijn ook commercieel aantrekkelijk en weten je lezers te overtuigen tot een bepaalde actie (lezen, klikken, delen, kopen, …).

Een goede SEO-schrijver is dus vooral een goede schrijver (copywriter) die weet hoe je keywords best verwerkt in website teksten.

8. FAQ: vaak gestelde vragen en antwoorden rond SEO-teksten

Volgende vragen komen hieronder aan bod:

* SEO-teksten schrijven: voorbeelden

* Hoe scoren in Google met SEO-teksten: voorbeeld

* Wat is SEO-copywriting?

* Zijn keywords (zoekwoorden) nog belangrijk voor SEO-schrijven?

* Hoe werkt structured data voor SEO?

* Wat is ‘keyword stuffing‘ en is het slecht voor je SEO?

* Waar vind ik een online cursus of opleiding SEO-schrijven?

* Hoe werkt een SEO-teksten generator?

* Waar vind ik goede SEO-artikelen?

* Wat is SEO of zoekmachine-optimalisatie?

* Moet ik als copywriter best ook SEO-teksten leren schrijven?

* Is het voor SEO niet genoeg om gewoon heel goede teksten te schrijven?

SEO-teksten schrijven: voorbeelden

Benieuwd naar praktische voorbeelden van SEO-teksten schrijven? Een stappenplan van A tot Z? Dat vind je in onze online videocursus ‘SEOKopy! – Leer denken en schrijven als een ervaren SEO-copywriter en word zelf SEO-teksten specialist’.

online cursus of opleiding SEO-schrijven volgen

Hoe scoren in Google met SEO-teksten: voorbeeld

Content is King! Of anders gezegd: met sterke teksten kan je goede rankings behalen in Google of andere zoekmachines. Wist je trouwens dat er maar liefst 200 SEO-rankingfactoren zijn? En dat content de allerbelangrijkste rankingfactor is? Dat kunnen we makkelijk aantonen met een voorbeeld van een website die uitstekend rankt dankzij zijn goed geoptimaliseerde content.

long-tail zoekwoorden zijn goed voor SEO

Wat is SEO-copywriting: betekenis

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ en betekent letterlijk ‘zoekmachine optimalisatie’. Copywriting is het schrijven van teksten voor commerciële doeleinden. SEO-copywriting = SEO+copywriting = schrijven van SEO-teksten (webteksten) om goed te kunnen scoren in Google én tegelijk overtuigend schrijven voor mensen (lezers, bezoekers van websites) zodat ze iets doen op de website (lezen, klikken, kopen, delen).

voorbeelden scoren ranken in google met seo-teksten schrijven

Zijn keywords (zoekwoorden) nog belangrijk voor SEO-schrijven?

Keywords (zoekwoorden) zijn nog steeds cruciaal bij SEO-teksten. Wanneer je een tekst schrijft om te ranken in Google, schrijf je deze tekst altijd best rond verschillende soorten keywords. Er zijn verschillende soorten zoekwoorden zoals short-tail, middle-tail, long-tal en LSI-keywords. Keywords geven een goed idee van waar mensen naar op zoek zijn en vormen dus interessante topics om rond te schrijven.

Hoe werkt structured data voor SEO?

Structured data is schema markup die je aan de broncode van een website kan toevoegen in de vorm van JSON-LD code. Via de info in de structured data kan de zoekmachine een preciezer antwoord bieden op de search intent van de gebruiker. Dit heeft een positieve invloed op de SEO en CTR vanuit de SERP. Structured data ontstaat dus door je content te verrijken met markup. Je geeft met andere woorden een extra lading aan je content waarmee je duidelijk maakt wat die content behelst. In feite geef je dus meer context aan je content.

Lees hier nog meer over structured data

hoe werkt structured data

Wat is keyword stuffing en is het slecht voor je SEO?

‘Keyword stuffing’ is het op een onnatuurlijke manier volproppen van een webtekst of webpagina met trefwoorden (zoekwoorden, keywords) waarop men wil ranken in de hoop de positie van een website in de Google-zoekresultaten te manipuleren. De tekst gaat bijgevolg niet meer vlot leesbaar zijn, wat de lezer meestal zal doen wegklikken, wat dan weer juist slecht is voor SEO. Ook staan de zoekwoorden waarop men wil ranken (zoals plaatsnamen voor lokale SEO) vaak ergens in een aparte lijst op de webpagina (of in de footer) of verdoken in de metatags (zoals vroeger in de metakeywords).

Waar vind ik een online cursus SEO-teksten schrijven?

Bij SEO-tekst.be hebben we bijna 10 jaar ervaring met het schrijven van SEO-teksten voor betere online vindbaarheid in zoekmachines zoals Google en Bing. Deze kennis geven we graag door. Wie interesse heeft om SEO-copywriting te leren, kan daarvoor bij ons terecht voor een online cursus of opleiding SEO-schrijven. Twijfel niet ons vrijblijvend te contacteren voor meer info. Zowel particulieren als bedrijven kunnen bij ons terecht. Zowel online als op locatie.

Een SEO-teksten generator: hoe werkt dat?

Een SEO-teksten generator maakt teksten op een heel erg technische manier. Hoe het werkt? Wel, de AI-Writer ‘leest’ (scant) veel teksten uit elke branche en ‘traint’ zichzelf dan om soortgelijke teksten te schrijven. Dit zorgt ervoor dat de gegenereerde tekst ‘voldoet’ aan online procedures voor copywriting en SEO. Je bespaart tijd en werk, omdat je de tekst dan niet zelf hoeft te schrijven. Maar de kwaliteit laat natuurlijk nog veel te wensen over. Vergelijk het met een software als Google Translate: je ziet meteen wanneer een tekst vertaald is door Google Translate, omdat de tekst vaak vol foutieve vertalingen of onnatuurlijke zinsconstructies staat, of de context simpelweg niet klopt. En als je weet dat ook bij SEO content King is, dan begrijp je dus dat je jouw SEO-teksten beter zelf schrijft of laat schrijven.

seo tekst generator hoe werkt het

Waar vind ik goede SEO-artikelen?

Een van de beste online bronnen voor artikelel rond SEO en SEO-copywriting is de website Search Engine Journal (SEJ). Wil je up-to-date blijven over de nieuwste ontwikkelingen in SEO-land? Dan is SEJ alvast een prima plek om te beginnen. Ook op onze eigen blog vind je een heleboel artikelen en blogs rond SEO-schrijven.

Wat is SEO of zoekmachine-optimalisatie?

De Engelstalige afkorting ‘SEO’ staat voor ‘search engine optimization‘. In het Nederlands vertaald wordt dat ‘zoekmachine-optimalisatie’. Zoekmachine-optimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina of webtekst goed te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google, op voor die pagina of tekst relevante trefwoorden, trefwoordcombinaties en zoektermen.

seo-teksten laten schrijven FAQ | SEO-tekst.be

De 3 pijlers van zoekmachine-optimalisatie zijn: on-page, off-page en technical SEO. Aangezien een vermelding in die organische zoekresultaten gratis is, vormt zoekmachinemarketing een interessant alternatief voor het betalende zoekmachine-adverteren of ook ‘search engine advertising’ (SEA). Ook zijn gebruikers geneigd vaker op SEO-resultaten te klikken dan op SEA-resultaten, althans volgens betrouwbare online marketing studies. Een zoekmachine optimalisatie specialist zorgt ervoor om relevante bezoekers op je website te krijgen door middel van de organische zoekresultaten. Hij doet dit door de content te optimaliseren, het opbouwen van autoriteit en het verbeteren van de technische aspecten van een website.

Categories:

Geef een reactie